Morgunblaðið 12. juli 2006 – Musikk
- MUSIKK –
Siglufjörður kirke
- Det er vakkert i fjordane
- Folkemusikkfestival i Siglufjörður
- Verker av Gunnar Andreas Kristinsson (urfremføring), Tan Dun,
Bartok, Lasse Thoresen og Harald Sæverud. Joachim Kjelsas Kwetzinsky,
klaver. Fredag 7. juli kl. 20.00
- Sist
fredag, da jeg ble sendt til den syvende folkemusikkfestivalen i
Siglufjörður, hadde skodderegn nettopp avløst strålende
solskinn, noe som selvfølgelig kom ubeleilig for de av arrangementene som
skulle foregå utendørs. I tillegg kan nye rutiner ved hovedpuben på
stedet, med dans til sent på natt, ha satt en stopper for den minneverdigesamrøren
mellom gjester og artister som tidligere ofte var et artig element ved
festivalen, nærmest dens indre sjel. Det ble ikke mulig å undersøke dette
nærmere på grunn av et uvanlig tett program med åtte punkter, derav to
neste dag på jazzfestivalen i Olavsfjörður.
- Den
klassiske begivenheten på fredag, med en folkefylt konsert i kirken i
Siglufjörður kl. 20, var et ungt norsk stortalent på klaver.
Joachim Kjelsaas Kwetzinsky (f. 1978), delvis av slavisk opphav, etter
navnet å dømme, spilte et virkelig internasjonalt program med verker av en
islandsk, en kinesisk, en ungarsk og to norske komponister. Først urfremførte
han Fagurt er i fjörðum (9’), en bearbeidelse
av en folkemelodi med samme tittel utført av Gunnar Andreas Kristinsson (f. 1976). Verket
ble støttet av NOMUS og pendler mellom en syngende, rolig og nærmest
romantisk utforming med folkelig brodering, og hurtige påtrengende
motsetninger med gjentatte overlappende småstev på grensen til
nøkternisme. Selv om fremføringen noen få ganger havnet i en dramatisk
floke, ble det aldri for mye, ettersom dette tydelig inspirerte verket,
ulikt den atomspaltende “etterarrangeringsmetodikken” til noen
ultramodernistiske komponister, hele tiden holdt seg til folkemelodien,
som man til og med kunne gjenkjenne størsteparten av tiden. I tillegg tjente stykket på den
dikteriske innlevelsen og fleksible teknikken til pianisten, som spilte
storartet gjennom tilnærmet hele programmet. De åtte miniatyrstykkene i
Eight Memories in Watercolor opus 1 (1978; 14´) av Tan Dun (f. 1957), den mest
kjente moderne kinesiske komponisten, besto av et utstrakt fargespekter av
glitrende småbilder fra kinesisk naturlyrikk og levesett, som til stadig
holdt publikums fulle oppmerksomhet gjennom pianistens tilstadig friske tolkning.
I kveldens mest kjente stykker, 6 Rumenske folkedanser (1915) og Allegro
barbaro (1911) av Bartok, som var neste punkt i programmet, kunne man
merke pianistens eneste svake side, som muligens kom av kortvarig erfaring
med kirkens instrument, nemlig en og annen luftnote på de svakeste stedene.
Ellers var det nok å ta av i variasjon, og spillet favnet alt fra det
livligste dunder til dunmyk floss.
- Det
korte stykket Solspill (1983) av Lasse Thoresen (f. 1949), som bygger på
folkelig slåttetradisjon til hardingfelespillere, selv om det ellers var
egenkomponert, falt i god smak. Til slutt kom fem melodier fra Slåtter og
stev fra Siljustøl bind 2 opus 22 (1943) av Harald Sæverud (1897-1992),
morsomme helnorske sidestykker til de kinesiske folkebildene til Dun.
Sæverud komponerte disse småperlene i “splendid isolation” oppe i sitt ørnerede
Siljustøl sør for Bergen under krigen i merkelig fred for den tyske
okkupasjonsmakten – selv om den siste melodien, den glødende ”Kjempeviseslåtten,” er skrevet til
motstandsbevegelsen!
- Det var
en stor gevinst å få Joachim Kwetzinsky til Island, han har etter
alt å dømme en stjernekarriere i vente, og publikums respons var meget varm. Han avsluttet sitt elegante
program med to ekstra stykker, Frühlingsrauschen av Christian Sinding – i
sin tid (rundt 1900) det mest spilte pianostykket i verden – og det kraftfulle
Basso Ostinato (1961) av Sjostakovitsj-studenten Rodion Shchedrin, som visstnok
er partneren til ballerinaen Maja Plisetskaya.
- Informasjonen i konsertprogrammet var uvanlig målrettet og interessant.
- Ríkarður
Ö. Pálsson